Förutom att röra på sig och äta hälsosamt finns det faktiskt en hel del livsmedel som kan stimulera ämnesomsättningen och öka förbränningen. Visste du till exempel att en del mat dämpar hungern bättre samt gör att blodsockret håller sig i schack längre? Genom att välja rätt kost kan man med andra ord kicka igång sin viktminskning ytterligare.

Nötter

Nötter är ett underskattat livsmedel när det gäller viktminskning eftersom de ökar förbränningen då de innehåller enkelomättade fetter. Därutöver är de rika på bra fibrer, proteiner, antioxidanter och vitaminer. Att de dessutom passar väldigt bra som ett snabbt mellanmål är inte heller fel. Är man nötallergiker kan man med fördel använda sötmandel som mellanmål, även mandlar ökar förbränningen och är fullproppade med alla möjliga nyttigheter för kroppen.

Ägg

Det är inte bara billigt med ägg utan dessa små vitaminbomber innehåller en hel del protein, nyttiga fetter, vitaminer och mineral. Detta livsmedel är viktresenärens bäste vän då man håller sig mätt länge på ägg och det håller blodsockret balanserat. Även ägg fungerar utmärkt som mellanmål och är frukostälskarens absoluta favorit. Vill man dessutom ha så nyttiga ägg som möjligt kan man skaffa sig egna hönor. Ett eller två ägg till frukost mättar lika mycket som två smörgåsar med pålägg.

Kaffe

Det finns lika många studier som hävdar att kaffe är bra för förbränningen som det finns artiklar som säger sig veta raka motsatsen. Hur som helst är kaffe fyllt till bredden med antioxidanter vilket i sig är mycket positivt för förbränningen. Det är framför allt koffeinet i kaffet som ökar förbränningen av fett eftersom detta ämne stimulerar levern som i sin tur driver på fettcellerna att frigöra fett. Kaffe hämmar även blodsockret och passar därför utmärkt på en lista över smarta livsmedel som kan vara behjälpliga när man går ner i vikt. Det finns dock inget exakt mått på hur många koppar man ska dricka utan som med allt annat bör kaffe konsumeras med måtta.